Nyheder
Unilever på genbrugseventyr
Dagligvaregiganten Unilever anerkender de konsekvenser, som vores store forbrug af engangsemballage i plastik medfører. Derfor er de draget ud på et genbrugseventyr, der blandt andet har ført dem til Mexico og Storbritannien.
Når vi køber hygiejneprodukter såsom shampoo og rengøringsmidler, så kommer det ofte med store mængder af engangsemballage i plastik, der bliver til affald, når emballagen er tom. Det har store konsekvenser for vores miljø, og derfor er det vigtigt, at vi re-tænker måden, vi forbruger emballager.
Den rejse har Unilever som én af verdens største dagligvaregiganter taget hul på. Med en produktportefølje, der rummer mere end 400 brands, har industrikoncernen et stort engangsplastik-aftryk, og flere år i træk har Unilever været med på listen over verdens største plastikforurenere. Unilever anerkender dog problemet, og de er derfor taget på en rejse, hvor de i dag arbejder med en strategi for at ændre deres brug af plastikindpakning.
Genbrugseventyr i Mexico
I slutningen af 2019 startede Unilever et pilotprojekt i samarbejde med supermarkedskæden Walmart i Mexico, hvor de placerede påfyldnings-stationer til et af Unilevers shampoo-brands i 10 mexicanske Walmarts.
Løsningen gjorde det muligt for kunderne at købe en genbrugelig emballage i aluminium, som de herefter kunne fylde op med shampoo, og når shampooen var brugt op, og emballagen var tom, kunne de fylde emballagen med shampoo igen. Over de tre måneder som pilotprojektet varede, eliminerede projektet 3.000 engangsemballager til shampoo.
Unilever-produkter i genbrugsemballage til britiske forbrugere
Efter projektet i Mexico har Unilever også taget del i flere påfyldnings-projekter på i Storbritannien.
I 2020 blev det muligt for de britiske forbrugere at købe udvalgte produkter fra Unilever i genbrugelige emballager gennem leveringtjenesten LOOP. LOOP leverer produkter i genbrugelige emballager og henter dem igen, når emballagerne er tomme, så de kan rengøres og fyldes op på ny. Af Unilevers varer, kan de britiske forbrugere for eksempel købe shampoo og vaskemiddel i de genbrugelige emballager, som bliver leveret af LOOP og hentet igen, når shampooen eller vaskemidlet er brugt.
Et af Unilevers seneste skud på genbrugs-stammen er deres hidtil største påfyldnings- og genbrugsprojekt i Europa. Projektet er lavet i samarbejde med den britiske supermarkedskæde Asda, der har relanceret en butik i byen Leeds med bæredygtighed i højsædet. I den relancerede butik kan forbrugerne købe flere af Unilevers produkttyper, herunder bl.a. rengøringsmidler og te.
Danmarks genbrugseventyr venter forude
En stor del af den plastik, der hvert år produceres, bliver brugt til engangsprodukter og -emballager. Hvis vi skal løse plastikkrisen, er det derfor afgørende, at vi ændrer den måde vi forbruger på: Vi skal væk fra vores engangskultur og over til en genbrugskultur. Initiativer som Unilevers, hvor producenten selv tager hånd om problemet ved at afprøve nye muligheder for designet og distributionen af produkterne, er en vigtig del i at opnå en sådan genbrugskultur.
I Danmark er vi blandt de bedste i verden til at producere affald, og hvis vi skal ændre på det, skal vi også på genbrugseventyr. I Danmark skal producenter og forhandlere fokusere på løsninger lignende Unilevers, hvor vi forbrugere køber vores dagligvarer i genbrugelige emballager, som, når de er tomme, kan fyldes igen og igen. På den måde kan vi eliminere store mængder af engangsemballage og sammen reducere plastikforureningen.
Læs også: Genbrugelig emballage er op til 85% mere klimavenlig end engangsemballage, fastslår rapport