Nyheder

Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk som verdens mest plastforurenende producenter

For tredje år i træk er der blevet gennemført et globalt producent tjek (brand audit) af hvilke producenter, der står bag det plastikaffald, der ender i naturen. I 2020 er der lavet 575 producent tjek i 55 lande på seks kontinenter, hvor der er indsamlet 346.494 stykker af plastik.

Undersøgelsen er en årlig civil oprydningsbegivenhed som involverer optælling og registrering af varemærker på plastikaffald fundet i lokalsamfund i hele verden har til formål at stille producenterne til ansvar for deres produkt- og emballagedesign.

De globale resultater offentliggøres i dag i Break Free From Plastics rapport “BRANDED Vol III: Demanding Corporate Accountability for Plastic Pollution”, udgivet onsdag den 2. december gennem en virtuel pressekonference. Plastic Change har for første gang bidraget med data fra Danmark til den globale opgørelse over plastforurenende producenter.

De frivillige, der har deltaget i registreringen af plastikaffald indsamlet i naturen, er koordineret igennem den globale bevægelse Break Free From Plastic, som Plastic Change er med i, har registrerede over 5.000 varemærker i dette års globale producent tjek.

Analyserne afslører, at de 10 mest plastforurenende producenter i verden i 2020 er;

  • The Coca-Cola Company
  • PepsiCo
  • Nestlé
  • Unilever
  • Mondelēz International
  • Mars, Inc.
  • Procter & Gamble
  • Philip Morris International
  • Colgate-Palmolive
  • Perfetti Van Melle

Det danske producent tjek, som Plastic Change har gennemført ved hjælp af 120 frivillige 18 steder i Danmark, har også Mondelēz International helt i toppen af listen, faktisk som nummer 1 over plastforurenende producenter. Men også producenter som Coca Cola og Unilever florerer i det plastikaffald, vi har fundet i den danske undersøgelse af producenter.

Plastikforurening er ikke kun et forbrugeransvar, der handler om at ramme skraldespanden, men i høj grad også et producentansvar, hvor producenterne påtager ansvar et større ansvar for den plastikforurening deres produkter skaber ved at reducere og re-tænke design af produkter og emballager.

Anne Aittomaki strategisk direktør i Plastic Change.