Nyheder

Nye regler fra forbrugerombudsmanden – der er forskel på: ‘genbrugt’ og ‘genanvendt’

Virksomheder må ikke pynte sig med grønne udsagn som 100% genbrugsplast, hvis der er tale om genanvendt plastik. Det gør Forbrugerombudsmanden helt klart i sine nye anbefalinger, der blev offentliggjort i slutningen af sidste år.

Læs også: Hvorfor genbrug er løsningen på vores plastikudfordringer

Det kan, som forbruger, være svært at kende forskel på: ‘genbrugt’ og ‘genanvendt’, særligt fordi virksomheder ofte bruger ordene forkert. Men det skal være slut nu.  

– Med de nye retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden, gøres det helt klart, at genbrugt og genanvendt ikke er det samme, og det er en vigtig pointe, da genbrugte produkter overordnet set er langt bedre for kloden end genanvendte produkter, forklarer Malene Høj Mortensen, politisk chef i Plastic Change. 

Når fx en plastikflaske genbruges, så betyder det, at den bliver vasket og påfyldt på ny. Hvis en plastikflaske genanvendes, bliver plastikken smidt ud, renset, smeltet og støbt på ny. 

Læs også: Plastikproducenter har løjet om genanvendelse i over 30 år

Plastik kan desuden kun genanvendes et vist antal gange, før kvaliteten i plastikken er for dårlig til at blive lavet til nye produkter. Derfor er genbrug at foretrække.

Grøn markedsføring skal kunne dokumenteres

Udover at der skal være styr på ordene: ‘genbrugt’ og ‘genanvendt’, så skal virksomhederne også kunne dokumentere ord som: ‘klimaneutral’, ‘miljøvenlig’ og ‘bæredygtig’.

– Vi er glade for de her retningslinjer for grøn markedsføring. Grønne påstande bruges mere og mere til at markedsføre produkter, og derfor er det afgørende at virksomhederne skal kunne dokumentere dem, så vi får mindre greenwashing og mere reel handling, siger Malene Høj Mortensen, politisk chef i Plastic Change.

Læs også: Danskerne er klar til mere genbrugelig emballage, viser nye tal fra Plastic Change

De nye anbefalinger tager både udgangspunkt i gældende regler og de kommende EU-regler, der er lige på trapperne.

Læs dem her.