Nyheder
Plastikhelteskolen skal gøre børn klogere på plastikkrisen og de gode løsninger
Den 21. december udkommer nyt materiale fra Plastikhelteskolen, som en særlig julegave til danske skolebørn og deres lærere. Plastikhelteskolen skal gøre børn og unge klogere på plastikkrisen og på, hvordan vi løser de udfordringer vi står overfor. Undervisningsmaterialet er udarbejdet af miljøorganisationen Plastic Change med støtte fra A.P. Møller fonden.
Plastikhelten og youtuberen Helga tager, i bedste Greta Thunberg look-alike stil, eleverne med på en underholdende og lærerig rejse både frem og tilbage i tiden i et forsøg på at forstå problemerne med vores forbrug af engangsplastik, og for at finde de gode løsninger.
Undervisningsmaterialet fokuserer på engangskulturen, og arbejder både med konkrete og mere abstrakte løsninger. Ud over plastikhelten Helga, der spilles af den 13-årige Juliane Elvers Bærentzen, møder vi elever fra Brønshøj skole og Repair Café Danmark. Derudover møder vis klimaambassadørerne Katja og Esmeralda fra Katrinedal skole i København, som tager konkrete løsningsforslag med til lokalpolitikerne på Københavns Rådhus.
Baggrunden for undervisningsmaterialet er den store interesse og bekymring for den globale plastikforurening blandt danske børn og unge. Hver uge kontaktes Plastic Change af skoleelever og studerende, som har emneuge eller projektopgaver om plastik, og har brug for viden om problemer og løsninger.
Vi oplever en stor faglig interesse fra børn og unge, men vi oplever også en reel bekymring for, hvordan vi skal løse de klima og miljøproblemer, som plastik forårsager. Derfor er vi glade for, at kunne tilbyde et undervisningsmateriale, som både fokuserer på problemerne, men også peger på konkrete løsninger, som eleverne kan arbejde videre med, udtaler Louise Lerche-Gredal, adm. direktør i Plastic Change.
Formålet med undervisningsmaterialet er at skabe kritisk refleksion og bevidst handling hos eleverne på baggrund af en konkret samfundsmæssig udfordring, nemlig produktionen og forbrug af plastik. Eleverne vil blandt andet blive klogere på miljø og klimamæssige udfordringer og blive præsenteret for alternativer til ’brug og smid væk’-kulturen. Den ene del af materialet fokuserer på, hvad vi hver især kan gøre for at løse problemerne plastikforurening, og den anden del fokuserer på de udfordringer, som vi skal løse i fællesskab.
Plastic Change har en del erfaring med at udarbejde undervisningsmateriale til børn og unge, og vi er stolte af, at vores materiale har haft succes med at engagere de elever, som ind imellem kan være svære at inkludere og motivere i den daglige undervisning. Vi håber, at plastikhelten Helga, på samme måde kan engagere eleverne og gøre dem klogere på plastikkrisen, siger Louise Lerche-Gredal yderligere.
Undervisningsmaterialet er beregnet til faget Natur & Teknologi og Håndværk & Design på 5. og 6. klassetrin, og er tilpasset fagenes og klassetrinenes læringsmål. Det samlede materiale består af tekst, film, øvelser og en lærervejledning, og kan bruges i forbindelse med emneuger eller i forbindelse med projektopgaver og lignende