Artikler

Ace of Air: Hudplejeprodukter i genbrugsemballage

FOTO: Ace of Air

Amerikanske Ace of Air tager kampen op mod de store mængder af plastikaffald i skønhedsindustrien ved at sælge hudplejeprodukter i genbrugelig emballage.

Næsten halvdelen af den plastik, der hvert år produceres, bliver brugt til forbrugerrettede engangsemballager og engangsprodukter, som resulterer i store mængder affald. En del af disse engangsemballager bliver brugt til skønheds- og plejeprodukter.

Det er naturligvis vigtigt at hudplejeprodukter emballeres forsvarligt, så det både kvalitetssikrer indholdet, samtidig med at det giver virksomhederne mulighed for at brande sig til potentielle kunder. Men behøver det virkelig gøres igennem engangsemballage af plastik?

Det mener virksomheden Ace of Air ikke.

Køb produktet – lej emballagen

Ace of Air udfordrer affaldsproblematikken i skønhedsindustrien ved at have en fuld cirkulær forretningsmodel, hvor forbrugeren køber produktet men lejer emballagen.

I praksis betyder det, at forbrugeren betaler for selve produktet, eksempelvis en fugtighedscreme, og får cremen leveret i en genbrugelig emballage, der bl.a. er lavet af rustfrit stål og keramik af levnedsmiddelkvalitet. Når emballagen er tom, sendes den tilbage til Ace of Air i en genbrugelig kasse, så den kan fyldes op og bruges igen og igen.

Ace of Air beholder ejerskabet af emballagerne, hvor forbrugerne betaler en leje på 2$ for produktemballagen og 3$ for kassen, som emballagen returneres i. Ace of Air har taget et bevidst valg om at udleje emballagerne i stedet for at bruge et depositum-system, da det ikke skal virke som en valgfrihed at returnere emballagerne men derimod være tydeligt, at det er Ace of Air, der ejer emballagerne.

Læs også: Genbrugelig emballage er op til 85% mere klimavenlig end engangsemballage, fastslår rapport

Selvom forbrugerne ikke får lejeafgiften for emballagerne tilbage, så får de det, som Ace of Air kalder “Planet Points”, som er en del af deres belønningssystem. Gennem belønningssystemet kan forbrugerne bruge pointene til at give donation til tre udvalgte velgørenhedsorganisationer, som Ace og Air støtter.

Læs også: Et grønnere badeværelse uden engangsplastik

Forbrugerens produkt – producentens emballage?

Den forretningsmodel, som Ace og Air bruger, er noget, vi i Europa og Danmark bør blive inspireret af.

Ace of Airs forretningsmodel viser en måde hvorpå, vi kan nedbringe de store mængder af plastikaffald fra engangsemballage, men hvor virksomhederne stadig har mulighed for at brande sig igennem emballagerne. At benytte en sådan forretningsmodel, hvor genbrug er en integreret del, kan måske endda være en forretningsmæssig fordel.

Læs også: Genbrug kommer til at ændre vores syn på hverdagsemballage

I dag er det de europæiske forbrugere og ikke producenter, der ejer og er ansvarlige for emballagerne, når de er solgt. Det kommer dog til at ændre sig inden for de næste fire år, da alle EU-medlemslande skal have indført det såkaldte udvidet producentansvar inden 2025.

Med det udvidede producentansvar bliver producenterne ansvarlige for deres produkter og emballager gennem hele deres livscyklus. Det betyder, at virksomhederne med fordel bør se nærmere på systemer og forretningsmodeller med fokus på genbrug. Her er Ace of Air et godt eksempel at lade sig inspirere af.