Nyheder

RePack: Slut med affald fra e-handelsemballage?

RePack er et simpelt genbrugssystem, hvor man folder og returnerer den emballage som ens varer fra e-handel kommer i, hvilket reducerer mængden af affald til et minimum.

Zero Waste Europe har udgivet casestudiet: ‘Consumer & Production Case Studies’, hvori de fremhæver RePack, som er en simpel løsning på det voksende problem med affald, der kommer fra e-handel.

E-handel er udnævnt til at blive den største detail leverandør i verden inden 2021, og det er allerede godt på vej. Ifølge en rapport af Eurostat, shoppede 69% af alle internetbrugere i Europa online i 2018. I takt med at e-handel forventes at stige, forventes miljøpåvirkningen forsat også at vokse, da det nuværende forsendelsessystem genererer massivt emballageaffald.

Er e-handel dømt til at generere emballageaffald for evigt?

Zero Waste Europes case-undersøgelse viser, at det er muligt at undgå en voksende mængde af emballageaffald. De peger på RePack, som er et genbrugssystem med et lukket handelskredsløb, der er blevet skabt med den overbevisning om, at forebyggelse og genbrug er de bedste muligheder for at reducere affald.


Den genbrugelige emballage er designet til at kunne foldes sammen til brevstørrelse, når den er tom, for at blive returneret via en postkasse hvor som helst, man befinder sig i verden. RePack kan reducere e-handelsemballageaffald med 96%.

Repack - plastic change
RePack-model

Udfordringen med genbrugelige systemer, som RePack, er manglen på økonomiske og juridiske incitamenter til at støtte denne type model. Larissa Copello, forbrugs- og produktionskampagner ved Zero Waste Europe opfordrer derfor politikere til at støtte nye forretningsmodeller som RePack:

Genbrugelige systemer som RePack kan blive mere konkurrencedygtige, hvis EPR-gebyrerne (Extended Producer Responsibility) er miljømodulerede for at gøre genbruget mere omkostningskonkurrerende end engangsbrug, eller hvis politikere sætter ambitiøse mål for genbrug af e-handelsemballage.”

Download casestudiet