Nyheder

Verdens mest plastikforurenende Top-5 brands vinder for andet år i træk

Coca Cola, Nestlé, PepsiCo, Mondeléz og Unilever vinder prisen igen i år

For andet år i træk finder vi allermest plastik fra disse ovenstående navne ude i naturen.

Det viser en verdensomspændende undersøgelse i år, foretaget af den internationale bevægelse Break Free From Plastic, hvor Plastic Change sidder som styregruppemedlem. Undersøgelsen er resulteret i rapporten: BRANDED Volume II: Identifying the World’s Top Corporate Plastic Polluters. Tværs over 51 lande fra 6 kontinenter, er der blevet foretaget hele 484 brand audits – det vil sige oprydninger, hvor man kortlægger afsenderen på hvert stykke affald, man finder. Op imod 72.500 frivillige, har været med til at kortlægge og identificere affald fra naturen, og har vendt og drejet over 475.000 stykker plastik. Resultatet kan ’kåre’ Coca Cola som det mest forurenende brand i hele verden, skarpt efterfulgt af Nestlé, PepsiCo, Mondeléz International og Unilever. En fællesnævner for disse brands er, at de alle er internationale giganter indenfor blandt andet fødevarer eller drikkevarer, og står bag den velkendte Coca Cola, KitKat chokoladebaren, Oreo kikserullen eller Philadelphia smøreosten for at nævne nogle få.

I Brand Audit rapporten, der udkommer op til Our Ocean 2019 i Norge, hvor flere af disse brands er tilstede, er det et yderligere bevis for, at virksomhederne skal gøre mere for at tackle den plastikforureningskrise, de har oprettet. Deres fortsatte afhængighed af engangsemballage af plastemballage betyder, at der bliver mere kastet plast i miljøet. Genanvendelse vil ikke løse dette problem.

”Disse globale giganter er affaldsproducenter og skal holdes til ansvar for at sætte produkter på markedet i hele verden i engangsplastik emballager, der ingen værdi har og som det kun kan ende som affald, blive brændt af, ende på åbne lossepladser – og i værste fald som forurening i naturen” udtaler strategisk direktør i Plastic Change, Anne Aittomaki.

“Vi opfordrer på det kraftigste virksomheder til hurtigst muligt at reducere deres produktion af engangsplast og finde innovative løsninger fokuseret på alternative leveringssystemer, der ikke skaber forurening” fortsætter hun.

Til sammenligning blev der sidste år foretaget 239 oprydninger fra hele verden, der resulterede i de samme Top 5 plastikforurenere. 

Læs hele rapporten om den nye BRAND AUDIT 2019.

Break Free From Plastic’s næsten 1.800 medlemsorganisationer. Plastic Change er én af 12 organisationer, der sidder i styregruppen for bevægelsen.