Artikler

Kulsort e-handelsuge kan blive mere miljøvenlig

På trods af tiltag som ”Green Friday” og modtiltag som ”Buy Nothing Day”, så er salget på den store udsalgsdag Black Friday rekordhøjt hvert år, og konceptet er de sidste par år udvidet til en hel uge med den såkaldte Black Week. Den store amerikanske forbrugsfest, som har sneget sig ind i danskernes bevidsthed over de senere år, ser altså ud til at være kommet for at blive.

Den store købelyst gælder ikke mindst i den online tilbudsjagt, og Black Week blev sidste år den største e-handelsuge nogensinde i Danmark. Selvom corona-restriktioner sidste november tilskyndede til flere køb hjemme fra computeren, er det forventningen, at den online shoppelyst vil være rekordhøj også i år.

Online shopping er dobbelt skidt

Hvis man kærer sig om klima og miljø, så kommer den online shopping dog med et ekstra stik til den dårlige samvittighed. Ud over at du måske er faldet for et syndigt Black Friday-tilbud og har købt noget, du egentlig ikke har brug for, så er dit online køb også ledsaget af en ekstra omkostning for klima, miljø og natur i form af en ordentlig omgang plastik, skum, papir og pap. Langt de fleste e-handelskøb er nemlig pakket ind i flere lag engangsemballage, der bagefter er lige til at smide ud. Men sådan behøver det ikke at være.

Flere webshops er begyndt at benytte sig af de genbrugelige e-handelsemballager fra bl.a. RE-ZIP og RePack. Her indgår emballagen i et cirkulært system, så når forbrugeren har modtaget sine varer, kan emballagen sendes retur fra postkasser og posthuse og bruges igen til en anden kundes køb. Hvis forbrugeren har returvarer til webshoppen, kan den genbrugelige emballage også bruges til returnere direkte til webshoppen. Udbredelsen af genbrugsløsninger som disse er enormt vigtigt, hvis vi skal nedbringe det enorme forbrug af engangsemballage i Danmark – men det er ikke nok.

Læs også: #BuyNothingDay: Din ultimative guide til at købe ingenting på Black Friday

Lovgivning om genbrugsmål er nødvendig

Hvis Danmark skal af med den uheldige førertrøje som et af de lande i Europa, der producerer allermest affald, kalder det på ambitiøs lovgivning. I Plastic Change foreslår vi konkret, at man i forbindelse med implementeringen af det EU-bestemte øget producentansvar på emballage sikrer, at de genbrugelige løsninger bliver mere konkurrencedygtige, end de er i dag. Hidtil har fokus været på krav til producenterne om, at emballage skal kunne genanvendes, men det er afgørende, at der også indføres incitamenter som sikrer at langt mere emballage kan genbruges. Genanvendelse fører nemlig stort set altid til ”downcycling” og dermed et ringere produkt end det oprindelige, og derfor er det ikke en holdbar løsning på Danmarks enorme affalds- og resurseproblem. Med genbrugsprodukter kan man minimere brugen af unødvendig engangsemballage, hvilket ovenikøbet ifølge rapporten ’Realising Reuse’ kan give en både økonomisk og miljømæssig besparelse for virksomhederne. Derfor bør man sætte bindende og ambitiøse mål for reduktion og genbrug af emballage, så incitamentsstrukturen for producenterne ændres. Dette gælder også e-handel, hvor man bør sætte et mål om at 50% af al e-handels emballage skal leveres i genbrugsemballager i 2030.

Butikker med RE-ZIP

Vil du gerne bruge den genbrugelige e-handelsemballage RE-ZIP, når du handler online? Så kan du tilvælge løsningen på følgende webshops:

  • Alfer & Trolde
  • Better World Fashion
  • Birk Denmark
  • CONSJUS
  • eco-land.dk
  • EDZO
  • Elou
  • GROBUND
  • grube graphics
  • Healthy Head
  • Hverdag
  • Kobensac
  • Langsamt
  • Laslity
  • Little modern
  • Mahla clothing
  • MAKRAM
  • Mio-Bio
  • Natural Living
  • Naturebaby.dk
  • Nord Roastery
  • Pargaard
  • RELOVE and roses
  • SassyLAB.dk ApS
  • Simpelt.dk
  • Sommergarn ApS
  • The Sustainable Wardrobe
  • The Zero waste shop
  • TibladinTurhunden.dk
  • UBANG CPH shop
  • önling
  • Økofamilien