Artikler

Slut med engangsglas på festivaler

Tuborg og fire af Danmarks største musikfestivaler erstatter 2 millioner engangsplastikkrus med krus, der kan vaskes op og bruges igen og igen

Northside, Tinderbox, Roskilde og GRØN tager i samarbejde med Tuborg et vigtigt skridt i kampen mod plastaffald på fremtidens festivaler. I år skal festivalgæsterne for første gang drikke deres fadøl af bæredygtige og ikke mindst genbrugelige plastikkrus.

Så skal der vaskes op

Tilsammen langede de fire festivaler tidligere over 2 millioner engangsplastikglas over bardisken, når musikken spillede. Men nu er det altså slut. Frem over vil drikkevarerne blive serveret i genbrugsglas, der efter brug bliver samlet sammen. Herefter bliver de vasket op i en kæmpe, mobil opvaskemaskine, der kan tage 9.000 glas i timen, som kan bruges igen og igen.

Råd fra Plastic Change

Tuborg har fået rådgivning fra Plastic Change til at finde den helt rigtige løsning, som er landet på et danskproduceret genbrugsplastikkrus fra KIFA Plast i Herning. Krusene vaskes på stedet, og når de nye genbrugsplastikglas til sidst ikke kan mere, sendes de tilbage til leverandøren, som sørger for, at materialet genanvendes.

Tuborg_Genbrug_2019_BluePurple


Ud med brug-og-smid-væk

Projektet er en vigtig sejr i kampen mod unødvendig engangsplastik. Det er første gang, at de fire festivaler arbejder sammen, og de skal have ros for sammen med Tuborg at gøre en indsats for at indføre et standardiseret genbrugsplastikkrus. Det vil være med til at forandre den brug-og-smid-væk kultur, som bidrager til den voksende mængde plastikaffald,” siger Henrik Beha Pedersen, stifter af Plastic Change. Han håber at andre vil lade sig inspirere til at gå i samme retning.

Festivalerne er glade for, at de nu kan imødekomme deres miljøbevidste gæsters ønske.
”Vi er stolte over, at vi som branche kan stå sammen og tage et fælles ansvar, når det virkelig gælder. Det er et stærkt samarbejde,” siger Peter Skoven, F&B Director, fra Down The Drain Group, som står bag både Tinderbox og NorthSide.

Christian Sveigaard, marketing- og sponsorchef for Tuborg, fastslår at det for bryggeriet er et kæmpe skridt mod at mindske unødigt plastaffald gennem en mere cirkulær forretningsmodel.”