Skriv under for at Mærsk skal stoppe med at bidrage til plastikkrisen i det globale syd!
Mærsk, stop med at fragte vestlige plastikproblemer til lande, hvor der er overhængende risiko for at bidrage til illegal handel med plastikaffald, som ender med at skade menneskers sundhed og miljøet.
Kræv handling nu
Mere end 2.900 har allerede skrevet under. Gør det samme.
Sådan bidrager Mærsk og vestlige lande til plastikkrisen
Mærsk transporterer tusindvis af containere* med eksporteret plastikaffald fra Europa, Japan og USA til lande som Indonesien, Malaysia og Tyrkiet. Her bliver plastikaffaldet distribueret af mellemmænd og ender i hænderne på små familieforetagender eller hober det sig op på åbne lossepladser tværs over regionerne.
Det beskidte og uhygiejniske plastikaffald bliver håndsorteret og fører til farlige affaldsafbrændinger samt dumping i naturen. Samtidig udsætter det sårbare lokalsamfund for stigende mængder plastikforurening, truer deres levebrød, og påvirker deres sundhed. Det skal stoppe nu.
Mærsk er før gået forrest
I 2010 var Mærsk de første til at forbyde transport af hajfinner. Herefter fulgte størstedelen af branchen i Mærsk fodspor og indførte tilsvarende forbud. Der foregår fortsat illegal handel og transport med hajfinner, men Mærsks udmelding var et vigtigt signal og et vigtigt første skridt i forhold til den øvrige branche og i forhold til at understøtte tiltaget med den nødvendige lovgivning. Dengang gemte Mærsk sig ikke bag lovgivningen, men tog teten på et område, hvor der var brug for at tage ansvar.
Mærsk bidrag til plastikkrisen er desuden i strid med Mærsks egne bæredygtighedsløfter, forretningsetik og CSR-politik, både for så vidt angår de miljømæssige konsekvenser af at transportere plastikaffald, som ender i naturen eller som marint affald, men også i forhold til de menneskelige og sundhedsmæssige konsekvenser af enorme mængder plastikaffald uden mulighed for forsvarlig håndtering.
*Vi har tidligere skrevet at Mærsk fragtede over en million containere med plastikaffald, men det tal kan ikke bekræftes, så derfor er det ændret.
Forstå baggrunden for verdens plastikaffaldstransport i vores FAQ.

