Artikler

Den emballagefri butikssektor trender

Billede fra den nye LØSmarket butik i Nordre Frihavnsgade på Østerbro København, hvor man bruger opfyldelige emballager. FOTO: Francois Debains

Det knopskyder med emballagefri indkøbsmuligheder på tværs af Europa. Den emballagefri butikssektor er i markant vækst – en tendens, der også er at spore i Danmark.

En emballagefri butik er typisk en butik, hvor produkter, der udbydes til salg, er overvejende emballagefri, hvor kunderne medbringer deres egne genopfyldelige emballager, og produkter sælges efter vægt eller volumen. Disse typer butikker er ofte mindre, lokalt ejet eller knyttet til specifikke producenter.

Sidste år udkom en undersøgelse fra Zero Waste Europe, der kortlagde status på emballagefri butikker i henholdsvis Østrig, Belgien, Bulgarien, Tjekkiet, Frankrig, Tyskland, Letland, Slovenien, Spanien og Ukraine. En undersøgelse hvor 268 butikker deltog. Samlet set viser undersøgelsen, at der har været en meget stærk vækst i sektoren med stigende antal butikker, job og omsætning opnået i løbet af de sidste 5-10 år. Samtidig viser undersøgelsen, at vækstpotentialet inden for denne forretningsmodel kun vil stige i fremtiden.

I Danmark ser vi samme tendens, der lige nu drives frem af flere lokale butikker, der går efter at være emballagefri. LØS-market i København, Raa Aarhus, Tinc, Silo Marked, Genfyld og Zero Waste Aalborg er danske eksempler på, at samme trend er under udvikling herhjemme. LØS-market har netop i maj 2021 åbnet butik nummer to i København på Nordre Frihavnsgade. Forbrugerne er klar til mindre engangsplastik-emballage, hvis mulighederne og valget er der.

Engangsemballage fra dagligvareindkøb af madvarer og diverse husholdningsartikler udgør 88% af den engangsemballage, som forbrugerne får ind i deres hjem, vurderes det af de adspurgte i en opinionsundersøgelse offentliggjort for nyligt foretaget af Analyse Danmark for Plastic Change. Miljøbelastende engangsemballager, der efter kort tids nytte ender i skraldespanden.

“De fleste kan sikkert nikke genkendende til, at sorteringsspanden til plastikaffald er helt overfyldt. Det er fordi, vi bruger alt for meget engangsplastik til emballage. Det er hverken smart for miljøet eller klimaet, og derfor er vi nødt til at gøre op med denne kedelige og lineær-økonomiske måde at emballere på. Emballagefri indkøbsmuligheder er fremtiden, og vi er allerede i gang nu. De små erhverv driver omstillingen og har set den bæredygtige skrift på væggen. Men vi skal have de store kæder med på den emballagefri rejse”

Anne Aittomaki, Strategisk Direktør i Plastic Change

Det britiske supermarked Waitrose har luret den emballagefri skrift på væggen. Gennem de seneste år har kæden arbejdet målrettet på at indføre emballagefri dagligvarer og genopfyldning i butikkerne, og de har netop udvidet sortimentet af genopfyldningsvarer som svar på stigende kundeefterspørgsel.

Politiske mål skal drive det emballagefri marked

I Frankrig drives markedet også mod en lignende omstilling. Ifølge en ny lov vedtaget af det franske parlament skal landets supermarkeder begynde at tilbyde emballagefri dagligvarer, hvilket bakkes op af over halvdelen af franskmændene. Det betyder, at fra 2023 skal 5% af al markedsført emballage være genopfyldelig, og 10% i 2027. Disse målsætninger vil drive markedet inden for dagligvarer, og få butiks- og detailhandlen til at interessere sig for udbuddet af påfyldningsvarer, hvor forbrugerne selv kan fylde tørvarer i vaskbare emballager og dermed helt undgå engangsemballager.

Den emballagefri bølge ruller. I Plastic Change arbejder vi på at skabe en folkestemning for emballagefri tilbud – og for at skabe bedre og mere lige vilkår for markedet. Det skal bl.a. ske ved, at vi politisk får nedsat genbrugsmål, ligesom de har i Frankrig.

Læs mere om miljø- og CO2-fordelene ved genopfyldelige emballager: