PRESSEMEDDELELSE: 10 millioner kr. til at bekæmpe plastik i havet

Plastik flyder overalt i naturen. Havdyr og fugle dør af plastikforstoppelse. Drikkevand indeholder mikroplastik.

Det er på den dystre baggrund, at VELUX FONDEN og VILLUM FONDEN har bevilget 10,4 millioner kr. til Plastic Changes arbejde med at skabe opmærksomhed om plastikspild og bidrage med ideer og løsninger, der skal forhindre, at plastik ender i havet.

”Plastic Change har på kort tid fået sat plastikaffald i havet på dagsordenen hos befolkningen, politikere og i virksomheder. Det er imponerende, og vi er glade for, at vi kan være med til at bakke op om de nye tiltag og løsninger, som Plastic Change sætter i søen for at afhjælpe et voksende miljøproblem,” udtaler Mikkel Klougart, programansvarlig for miljøprogrammet hos VELUX FONDEN og VILLUM FONDEN.

Stifter af Plastic Change, Henrik Beha Pedersen, glæder sig over donationen, der vil give organisationen fast grund under fødderne de næste 5 år.

"Med den markante bevilling fra de to fonde får Plastic Change den styrke og rygrad, der gør, at vi kan engagere befolkninger og politikerne, så vi sammen kan påvirke industrien til at tage ansvar for, at produktionen ikke ødelægger kloden og dens ressourcer. Et ansvar der blandt andet omfatter design af genbrugelige produkter i den gryende cirkulære økonomi," siger Henrik Beha Pedersen.

Plastic Change blev grundlagt i 2014 og er de første år blevet drevet af en gruppe frivillige ildsjæle. Samarbejdet med VELUX FONDEN og VILLUM FONDEN vil gøre det muligt at motivere og engagere endnu flere ildsjæle i kampen mod plastikspild og styrke kompetencerne, så organisationen kan nå længere ud med en endnu større effekt.

Flere oplysninger: Stifter af Plastic Change, Henrik Beha Pedersen, 22881615